Partner serwisu
Biznes i przemysł

Spirit na skraju bankructwa. 1,2 miliarda dolarów straty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Spirit na skraju bankructwa. 1,2 miliarda dolarów straty
fot. Tomás Del Coro, CC BY-SA 2.0, Flickr
Sytuacja finansowa Spirit Airlines jest coraz gorsza, choć amerykański niskokosztowiec ma nadzieję, że podjęta restrukturyzacja uzdrowi działalność, która w 2024 zakończyła się wypracowaniem straty rzędu 1,2 miliarda dolarów. W nowej (lepszej) rzeczywistości linie mają postawić na obsługę modnego rynku wypoczynku premium, co ma zapewnić oczekiwaną rentowność.

Spirit Airlines to amerykańskie ultratanie linie lotnicze z Florydy, które – za sprawą przystępnej oferty cenowej – szybko zyskały klientów, dla których wcześniej podróże lotnicze były nieosiągalnym marzeniem, stając się siódmym największym przewoźnikiem w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Dziś flota niskokosztowca składa się z 195 samolotów francuskiej produkcji, z czego 33 airbusy są wyłączone ze służby z powodu konieczności wymiany jednostek napędowych Pratt & Whitney.

Od dłuższego czasu sytuacja finansowa Spirit Airlines nie jest dobra. Problemy zaczęły się w momencie wybuchu pandemii koronawirusa, kiedy linie lotnicze musiały zawiesić prawie wszystkie, zaplanowane operacje. Choć o negatywnych wpływach COVID-19 większość przewoźników już zapomniała, notując rekordowo wysokie wyniki finansowe, to Spirit wciąż boryka się z problemami natury finansowo-organizacyjnej. Poprawa płynności finansowej jest kluczowa, więc linie zawarły z Airbusem porozumienie w sprawie opóźnienia dostaw nowych samolotów z rodziny A320neo. Zredukowany został także personel latający.

Chociaż Spirit Airlines przygotowują się do wyjścia z ochrony przed bankructwem na mocy rozdziału 11 amerykańskiego prawa upadłościowego, to roczne straty ultraniskokosztowego operatora wzrosły w 2024 roku, ponieważ przewoźnik z Florydy zmagał się ze znacznym wzrostem kosztów operacyjnych, w tym strat z tytułu zbycia aktywów, kosztów wynajmu samolotów oraz kosztów wynagrodzeń, płac i świadczeń. Niższe ceny paliw częściowo zrekompensowały wyższe koszty operacyjne. Koszty nieoperacyjne, w tym koszty reorganizacji i odsetek, częściowo zrekompensowane wzrostem innych kosztów, również przyczyniły się do odnotowania negatywnych wyników.

W ciągu roku Spirit Airlines również wpisywały się w trend, który zmusił tanich przewoźników do dostosowania swoich sieci w celu maksymalnego ograniczenia nierentownych zdolności przewozowych. Roczna strata netto wyniosła 1,2 miliarda dolarów amerykańskich, będąc dwukrotnie większą od straty odnotowanej w roku 2023, kiedy zaraportowano stratę w wysokości 558,5 miliona dolarów. Zwiększona strata netto odzwierciedla spadek przychodów operacyjnych z powodu 3,5-proc. spadku ruchu i 4,8-proc. spadku oferowanej przepustowości w porównaniu z rokiem poprzednim. Średnie zyski zmniejszyły się o 5,1 proc., podczas gdy średni współczynnik obłożenia poprawił się o 1,1 pkt proc. do 82,4 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Partnerstwo Revolut z Wizz Air. Szybkie płatności za bilety lotnicze

Pasażer i linie lotnicze

Partnerstwo Revolut z Wizz Air. Szybkie płatności za bilety lotnicze

Revolut 05 marca 2025

Ryanair przesuwa przejście na cyfrowe karty pokładowe na sezon zimowy

Pasażer i linie lotnicze

„Zaledwie” 3,4 mld dolarów zysku Turkish Airlines

Biznes i przemysł

Nowe połączenie Wizz Air z Krakowa do Sofii

Pasażer i linie lotnicze

Nowe połączenie Wizz Air z Krakowa do Sofii

Redakcja/inf. pras. 26 lutego 2025

Kolejna trasa A321XLR Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

Kolejna trasa A321XLR Wizz Air

Mateusz Kieruzal 06 marca 2025

Trzykrotny wzrost zysku Etihad

Biznes i przemysł

Trzykrotny wzrost zysku Etihad

Mateusz Kieruzal 25 lutego 2025

Zobacz również:

Partnerstwo Revolut z Wizz Air. Szybkie płatności za bilety lotnicze

Pasażer i linie lotnicze

Partnerstwo Revolut z Wizz Air. Szybkie płatności za bilety lotnicze

Revolut 05 marca 2025

Ryanair przesuwa przejście na cyfrowe karty pokładowe na sezon zimowy

Pasażer i linie lotnicze

„Zaledwie” 3,4 mld dolarów zysku Turkish Airlines

Biznes i przemysł

Nowe połączenie Wizz Air z Krakowa do Sofii

Pasażer i linie lotnicze

Nowe połączenie Wizz Air z Krakowa do Sofii

Redakcja/inf. pras. 26 lutego 2025

Kolejna trasa A321XLR Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

Kolejna trasa A321XLR Wizz Air

Mateusz Kieruzal 06 marca 2025

Trzykrotny wzrost zysku Etihad

Biznes i przemysł

Trzykrotny wzrost zysku Etihad

Mateusz Kieruzal 25 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5